4e dag Krakow 30-03-2013 - Reisverslag uit Krakau, Polen van Lyda en Nick Broek - Roos - WaarBenJij.nu 4e dag Krakow 30-03-2013 - Reisverslag uit Krakau, Polen van Lyda en Nick Broek - Roos - WaarBenJij.nu

4e dag Krakow 30-03-2013

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Lyda en Nick

30 Maart 2013 | Polen, Krakau

Hi, vandaag laat opgestaan, zo laat zelfs dat we de andere nedelandsers aan het ontbijt roffen en gelijk afspraken konden maken om gezamenlijk met een taxi naar het busstation te gaan om zo de pendelbus naar Katowice te nemen. Het ontbijt smaakte weer uitstekend en we gingen daarna naar de joodse wijk waar we een elektrisch voertuig (sightseeing karretjes) namen richting Schindlers Factory, de chauffeur beloofde ons dat hij in ieder geval 1 uur op ons zou wachten dekje met . De Schindlers Factory was behoorlijk indrukwekkend weer met eigenlijk de gehele geschiedenig vanaf 1900 t/m de jaren 50/60. Na een goed uur waren we klaar en gingen met het elektrisch voertuig terug naar de joodse wijk, waar we een verdiend kopje koffie hebben genomen. Daarna besloten we te wandelen naar het grote marktplein. Wat een drukte daat bijna iedereen liep daar met een mandje met lekkers, waarboven op een gehaakt versiert met paastakjes. Ik was nieusgierig en vroeg een van de dames wat er nou precies inzat; dat was voornamelijk chocolade en speelgoed. Lekker even rond gestruind op het plein een hapje met kaas geprobeerd met cranberry, ik vond het niet lekker. Bij de grote kerk was er een wedstrijd wie het mooiste mandje had, helaas waren we te laat. Na een tijdeje zijn we weer terug gelopen naar het Hoten. De stad is bijna uitgestorven waarschijnlijk vanwege de paasdagen. Morgen moeten we vroeg op ; wakeupcall is 06:00 (eigenlijkd us 05:00 uur) en daarna met de taxi naar het busstation. We krijgen een ontbijtdoosje mee, we zijn beniewd. Waarschijnlijk is dit het laatste verslag vanuit Krakow en we zien jullie weer in Nederland. Groetjes Lyda en Nick

• 30 Maart 2013 - 20:14

Bert En Margaret:

Hallo Lyda en Nick,

Veel volgers hebben jullie deze keer niet, maar dat was wel te verwachten!
    We zijn erg benieuwd naar jullie ervaringen en wat bij jullie de meeste indruk heeft gemaakt.
    Vandaag stond een bezoek aan Schindler's Factory op jullie programma.
    Schindler's List, de titel van een boek van Thomas Keneally over de Duitse industrieel Oskar Schindler.
    Het boek, dat in 1993 door Steven Spielberg ook verfilmd is.
    Deze industrieel redde in de Tweede Wereldoorlog het leven van 1200 Joden uit Polen en Tsjechoslowakije, door ze op een lijst te zetten van werknemers in zijn emailfabriek, die om die reden beschermd dienden te worden.
    Ook hebben jullie wat van de Paassfeer in Polen kunnen proeven!

Geef alle opgedane indrukken een plaatsje, zodat jullie je nu kunnen voorbereiden op jullie thuisreis.
    Wij wensen jullie een ontspannen avond en aansluitend een goede nachtrust.
    Hopelijk biedt het ontbijtdoosje jullie morgenochtend een heerlijke verrassing.
    Tot slot een voorspoedige reis naar Zaandam gewenst, waar Martijn en de poezen jullie ongetwijfeld opwachten.

Hartelijke groeten,

Bert en Margaret