5e dag Krakow 31-03-2013 - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Lyda en Nick Broek - Roos - WaarBenJij.nu 5e dag Krakow 31-03-2013 - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Lyda en Nick Broek - Roos - WaarBenJij.nu

5e dag Krakow 31-03-2013

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Lyda en Nick

01 April 2013 | Nederland, Zaandam

Hi, Hierbij toch nog even de bevindingen van onze thuisreis op zondag 31 maart. We waren op tijd wakker, zelfs voor de wake up-call. Dit was om 06:00 uur zomertijd. Snel gedouched en koffer ingepakt waarna we om half zeven klaar waren. De koffer naar beneden gesjouwd (6 trappen af) Er was zelfs al iemand bij de receptie. De belgische nederlandsers waren ook al snel aanwezig en we konden ons ontbijtpakket ophalen in het restaurant. Het was inmiddels al weer begonnen met sneeuwen, houdt dit nou nooit eens op!!. De taxi was er ruim voor 7 uur om ons naar het busstation te brengen. De beste man dacht hij ons even naar Katowice kon brengen maar helaas voor hem een kort ritje. Bij het busstation stond het busje van Matzunek ons al op te wachten en zo te zien waren wij een van de laatsten. Exact om 07:30 uur reed het busje weg richting Katowice. De wegen waren al behoorlijk wit geworden en we kwamen al heel wat sneeuwschuivers en stooiwagens tegen. Onze chauffeur was een rustig persoon en reed erg voorzichtig over de slechte Poolse wegen, rond kwart over negen kwamen we na een barre tocht in Katowice aan waar we zagen dat ons toestel 30 minuten vertraging had opgelopen. Na het inchecken en het gebruikelijke veiligheids gebeuren gingen we voor een bakkie koffie, onze mede reizigers uit Belgie had hier wel oren naar. Ik heb er nog even een appeltaartje bij genomen, de rest had geen trek. Want ik was wel hongerig geworden omdat we nog niet ontbeten hadden. Het ontbijtpakket bevatte; 1 klef broodje ham, water, een appel en sinasappel maar het kleffe broodje smaakt in het busje al smerig, dus bij aankomst op het vliegveld hadden we dit al direct weggegooid. Instaptijd was 11:40 uur en we waren op tijd bij de gate. Hier ging het redelijk vlot en konden we lopend naar het vliegtuig toe, wel in de sneeuw natuurlijk. Nadat iedereen een plaatje had gevonden werden verblijd met de mededeling dat er problemen waren en er geen toestemming was om te vertrekken vanwege het weer. Tijdens het wachten viel de generator uit en zaten we in het donker. Groot was onze verbazing dat we na 15 minuten toch van de terminal weggingen richting startbaan. Onderweg werd ons nog wel even verteld dat het vliegtuig eerst de-iced diende te worden, voor we konden opstijgen.
Tijdens het de-icen werd ons verteld dat de de-icing machine niet goed werkte en dat we terug naar de gate moesten, ook moesten er passagiers het vliegtuig uit want die waren bang geworden en wilden niet meer mee. Toen we weer bij de gate stonden werd gevraagd of er nog meer mensen het vliegtuig wilden verlaten, dit bleken er totaal zo'n 4 tot 5 te zijn. Omdat de bagage van deze passagiers er ook nog uit moest moesten de overgebleven passagiers aanwijzen welke cabin-bagage van hen was, zodat er niet ongewild iets achter bleef dat misschien misbruikt zou kunnen worden. Toen de vertrekkende passagiers eenmaal het vliegtuig uit waren werd ons verteld dat de werktijd van de crew erop zat en dat gewacht moest worden op een vervangende crew vanuit Belgrado. We mochten het vliegtuig gelukkig na 2 uur gezeten te hebben eindelijk uit en werden gebracht naar de vertrekhal waar ons werd verteld dat we naar de info-balie moesten gaan voor verdere informatie. Naast osn waren er natuurlijk ook nog enkele passagiers die wel even naar buiten wilden om even een sigaretje te roken. Nou dat leverde een boel problemen op met de douane en beveiligingsmensen. Na uitvoering overleg met de beveiliging, die er niets van begreep en ook niet mee wilde werken werd er besloten dat we wel naar buiten mochten maar indien we tassen mee zouden nemen dit weer gewoon aan een beveiligingsonderzoek onderhevig was, gekocht duty-free moest eerst ingeleverd worden bij de winkels, voordat het opnieuw het gebouw in mocht. Onderling spraken we af dat we in groepjes zouden gaan roken en zo dus geen bagage mee naar buiten hoefden te nemen. Uiteindelijk ging de beveiliging daar mee akkoord, maar we moesten wel weer een beveiligingscontrole laten uitvoeren(dus schoenen uit, riemen en horloges af en door de metaaldetector). Dit alles ging goed en de stemming sloeg al snel over van grimmig naar jolig. Lekker even buiten in de sneeuw een sigaretje gerookt en daarna weer naar binnen en door de beveiligingscheck. Na deze controle was er gelukkig al iets meer bekend. Ons toestel zou nu rond 15:40 gaan vertrekken. Dus dat werd even rond hangen in de vertrekhal, waar je wel iets te eten en/of te drinken kon kopen. Rond een uur of drie begon men zich al te verzamelen bij Gate 8 voor boarding na de boarding, natuurlijk met dezelfde instapkaart, kregen we een lunchpakket uitgereikt, waar we vervolgens voor moesten tekenen. We gingen weer met de bus naar het toestel dat slechts een paar honderd meter bij ons vandaan stond. Gedurende de gehele tijd was het niet gestopt met sneeuwen en bleven de sneeuwruimers gewoon rond rijden. Na vieren zaten we eindelijk weer in het toestel en waren klaar voor vertrek, alleen de pushback vanaf de terminal lukte niet vanwege de sneeuw, toen dit uiteindelijk wel lukt ging een luid gejuich op en konden wel taxien naar de startbaan. Na eerst weer een de-icing te hebben gehad waren we eindelijk na 5 uur klaar om op te stijgen. Toen we eenmaal in de lucht gingen was een luid applaus dat het nu wel gelukt was. De vlucht ging verder goed en om 18:00 uur landden en met een vertraging van 5 uur in Eindhoven, he he eindelijk thuis en weg van die kou en sneeuw. Gezamenlijk met onze Belgische medereizigers liepen we naar P4 om de auto op te halen en onderweg hebben we nog iets gegeten bij de Lucht en waren rond 21:00 uur thuis, waar we Martijn en de katten konden begroeten. Deze laatste dag was niet wat we ons ervan hadden voorgesteld, maar wel weer een hele belevenis. Groetjes, Lyda en Nick

• 01 April 2013 - 15:15

Bert En Margaret:

Goede middag, Lyda en Nick!

Je moet alles in je leven één keer meegemaakt hebben. Het was een ervaring op zich!
    Een terugtocht met hindernissen..., en daar staan jullie dus vroeg voor op!
    Met een ontbijtdoosje als overlevingspakket brachten jullie spannende uurtjes door in het vliegtuig en op de luchthaven.
    Fantastisch, dat jullie toch de terugvlucht hebben geboekt..., vooral een overwinning voor Lyda.
    Wat een sigaretje en een kop koffie al niet aan de zenuwen kunnen doen!
    Gelukkig zijn jullie veilig en wel op het Muizenven aangekomen, waar jullie inmiddels genieten van
    zonnige Paasdagen.
    Als wij jullie ervaringen goed lezen, is deze trip niet zo erg geschikt voor rolstoelgebruikers.
    Maar daar zullen we het vast en zeker nog eens over hebben!

Ontvang onze hartelijke groeten en "welkom thuis"!

Bert en Margaret

• 01 April 2013 - 18:36

Dirk:

Do it! Next time: KLM, kost wat meer maar dan heb je ook wat. Gewoon alles zelf regelen rond excursies. Ik weet er alles van. KLMAlles op tijd. Sneeuw of geen sneeuw op de startbanen en de vleugels. Netjes op tijd alles geschoond. Iedere keer weer met sneeuw en ijs op de startbaan naar New York, Warschau, Moskou, Kenia en naar de Philippijnen. Geen enkele vertraging. Bovendien een uitstekende verzorging en een echte nederlandse maaltijd, drankje, praatje en krantje.
    Lyda, Nick, ik heb de verslagen van jullie gelezen en de foto's bekeken. Van lekker vakantie vieren tot stilte... Indrukwekkend het verslag en de foto's van het bezoek aan het concentratie-kamp. Laat wat dat daar gebeurd is nooit, nooit meer gebeuren.
    Nu weer terug in Holland aan de Muizenven. Van veel sneeuw naar een beetje sneeuw. Kijk tevreden terug op jullie reis. Op naar de volgende.

• 01 April 2013 - 19:58

Hjalmar:

Ah joh, zo werd het toch nog een leuke vankantie wahahahahahaha