3e dag Krakow 29-03-2013 - Reisverslag uit Krakau, Polen van Lyda en Nick Broek - Roos - WaarBenJij.nu 3e dag Krakow 29-03-2013 - Reisverslag uit Krakau, Polen van Lyda en Nick Broek - Roos - WaarBenJij.nu

3e dag Krakow 29-03-2013

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Lyda en Nick

29 Maart 2013 | Polen, Krakau

Hi,
Dit is het verslag van onze derde dag in Krakow.
Na alle indrukken van gisteren toch nog redelijk geslapen, voor je slaapt dwalen je gedachten toch nog wel even af hoe dit heeft kunnen gebeuren, de gevangenen die het moesten uitvoeren, hoe zullen die zich tegenwoordig voelen? Daar kunnen zij met niemand over praten vanwege de schaamte, maar zij konden niets anders, het was bevelen opvolgen of het zelfde lot ondergaan. We begrepen dat de laatste gaskamer door de gevangenen zelf is opgeblazen met hulp van buiten af. Maar goed het is weer een nieuwe dag, heerlijk ontbeten nadat we hebben gezien dat het sneeuwt en niet zo'n beetje ook!!!. Na het ontbijt de kuierlatten genomen en naar het grote marktplein in het centrum van Krakow gelopen. Bij de informatie een ticket gehaald en op zoek naar een gids. Dat bleek niet zo makkelijk er liepen talloze gidsen rond. Uiteindelijk vonden we een gids van SeeKrakow voor een klein kerkje staan op het plein samen met drie andere toeristen. Me waren dus met totaal 6 personen en gingen op weg naar het Kazemier districht ofwel de joodse wijk alwaar wij in het hotel verblijven. Een hele rondwandeling met voldoende uitleg. Na 1,5 uur was het wel tijd voor een pauze in een van de vele bars/restaurants in de joodse wijk en besloten wij na deze stop het voor gezien te houden. Na de heftige tocht van gisteren was dit wel een beetje teveel van het goede en hebben in ons hotel even uitgerust voordat we weer naar buiten trokken. We zijn gegaan naar een loopbrug over de Wisla, waar aan de brug allemaal sloten zijn bevestigd door geliefden die op deze wijze hun verbondheid willen tonen, best veel sloten zo te zien. Daarna zijn we nog even naar het kasteel gelopen maar vonden niet de moed op de weg omhoog te nemen. Leek maar even in de wijk een kopje soep en kopje thee nuttigen, waarna we richting het hotel zijn gegaan. Het is inmiddels droog geworden en de sneeuw is brei geworden, lastig lopen dus.
Waar we vannavond eten is nog even onduidelijk, we zien wel mogelijkheden genoeg. Groetjes, Lyda en Nick

• 30 Maart 2013 - 14:36

Bert En Margaret:

Hallo Lyda en Nick,

Zoals jullie nu met jullie neus op de oorlogsmisdaden uit de Tweede Wereldoorlog gedrukt worden en oog in oog staan met de schade die is aangericht, dan zullen jullie diepgeraakt zijn door zoveel leed.
    Er heersen wereldwijd nog steeds oorlogen..., wat zullen er veel mensen zijn met een oorlogstrauma!
    Het zal moeilijk zijn om jullie gedachten op nul te zetten en over te gaan tot de orde van de dag.

Ook wij in Utrecht werden gisteravond en vanmorgen getroffen door winterse buien.
    Gelukkig bleef de sneeuw niet liggen, maar een witte Pasen is dit jaar nog niet uitgesloten.
    Fijn te lezen en te zien, dat jullie op tijd de inwendige mens versterken en dat jullie daar volop van
    kunnen genieten.

Tot morgen zullen we maar e-mailen.

Groetjes,

Bert en Margaret

• 30 Maart 2013 - 20:52

Anita(kindje):

Mooie witte plaatjes, maar de indrukken van gisteren werkten vandaag nog flink door. En hebben jullie ook romantisch een slotje aan de brug gehangen? Wel een leuk gezicht!

• 31 Maart 2013 - 12:39

Annette Zondag:

Hallo Nick en Lyda,
    Indrukwekkend zeg , dat zal jullie nog lang heugen, mooi verhaal,
    Vanmorgen gewekt door de paashaas... hahaha....
    Nog een fijne tijd .
    Liefs Annette