2e dag Krakow 28-03-2013 - Reisverslag uit Krakau, Polen van Lyda en Nick Broek - Roos - WaarBenJij.nu 2e dag Krakow 28-03-2013 - Reisverslag uit Krakau, Polen van Lyda en Nick Broek - Roos - WaarBenJij.nu

2e dag Krakow 28-03-2013

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Lyda en Nick

29 Maart 2013 | Polen, Krakau

Hi all, Hier weer een verslag van onze bevindingen in Krakow.
Na een korte nacht zijn we tamelijk vroeg opgestaan om te ontbijten.
We waren zo rond half acht beneden, waar ons een uitstekend ontbijt te wachten stond. Naast ons kwamen twee mensen zitten die ook nederlands spraken en het bleek dat dit twee belgen waren die rond Roosendaal woonden en ook via dezelfde organisatie geboekt hadden. Ook gaan ze vandaag naar Auswitz/ Birkenau. Na een goed ontbijt de spullen gepakt en waren we klaar om rond 10:30 uur opgehaald te worden door her busje van SeeKrakow. Keurig op tijd stopt het busje voor ons hotel en gingen we op weg naar Ocewiesce. Een rit van 1,5 uur op hele smalle stoeltjes. Uiteindelijk kwamen we rond twaalf uur in Ocewiecim aan en was het verzamelen geblazen. SeeKrakow organiseert die heel goed verschillende tolken voor verschillende talen. Wij hadden groene badges en gingen met de tollk in het engeles mee.
Bij het naar binnengaan van de poort mer de tekst Arbeid macht frei krijg je toch wel even kippenvel met de wetenschap dat hier velen naar binnen zijn gegaan en niet meer zijn terug gekomen. De rondeliding was heel uitvoerig. Heel huiveringwekkend was het moment waarop we de nog intact zijnde gaskamer binnen gingen en bij de oven uitkwamen. Onwerkelijk hier rond te lopen. Verbazend waren de vele brillen, schoenen, koffers en haar van afgevoerd personen. Na een indrukwekkende tour van ca. 2 uur was het weer verzamelen om naar Birkenau , het vernierigingskamp, te gaan. Dus weer alle groene badges in dezelfde bus en opo naar Birkenau. Zodra we hier aankwamen was het kippenvel moment nog groter omdat het zo inmens groot is en je weet dat hier 100 duizenden mensen hebben gezeten. Wij kwamen het kamp binnen via een van de toegangspoorten direct naast de spoorlijk waar de gevangenen uit werden geladen en direct in twee groepen werden verdeeld. 1 groep direct naar de gaskamers en 1 groep naar het werkkamp. De gaskamers in Birkenau zijn volledig verwoest maar liggen er nog steeds onaangeroerd. Na een lange rondleiding van ca. 1 uur gingen we weer naar de bussen. Het was een huiveringwekkende dag en de sfeer in de bus was heel gedempt tot aan het hotel.
's-avond de joodse wijk in en in een ristorate een hele lekkere carpaccio, vleesgerecht en pasta gegeven. Heerlijk. Na het eten nog even een afzakkertje in de hotel bar en om 23:00 uur zijn we gaan slapen. Tot later Lyda en Nick

• 29 Maart 2013 - 13:36

Bert En Margaret:

Lyda en Nick,

Wat moeten we hierop zeggen? Honderdduizenden Joden zijn daar, als beesten gepropt in goederenwagons, hun dood tegemoet gegaan. En dit is maar één van de vernietigingskampen.
    Velen waren schamel gekleed..., zonder schoenen en dan zien jullie bergen schoeisel, brillen enz..
    Je krijgt er kippenvel van en je maag draait bij de gedachten alleen al.
    Voor zoveel onschuldige mensen was er geen weg terug!
    Voelden jullie ook de stilte? Ging er ook zoveel in jullie om?
    Je hebt even tijd nodig om weer tot bezinning te komen..., neem die tijd!
    Sterkte met het verwerken van de opgedane indrukken.

Bert en Margaret

• 30 Maart 2013 - 20:34

Anita(kindje):

Heb even een moment genomen dat ik er voor kon zitten, jullie verslag gelezen en de foto's bekeken. Tja, wat moet je er van zeggen.... Het blijft onbegrijplijk dat dit echt heeft kunnen gebeuren.... maar, wat gebeurt er ook vandaag de dag nog steeds ...